Studiebloggen: Kan man læse it uden at åbne en bog?

Posted by & filed under In Danish, Studiebloggen.

På væggen i klasseværelset hang et stort stykke farvet karton, påtegnet en tabel med to kolonner og en række til hver elev. Mit og alle mine klassekammeraters navne var skrevet i første kolonne af tabellen og i den anden kolonne skulle vi hver især sætte streger. Én streg for hver side læst i vores læse-let-bøger. Min klasselærer havde givet os rigeligt med plads til stregerne, idet hun havde store ambitioner på vores vegne.

I dag vil jeg afsløre en af mine største og mest velbevarede hemmeligheder, hvilket samtidig doubler som en af mit livs største fejltagelser.

Jeg snød på læse-let-tabellen. Jeg satte streger for sider jeg ikke havde læst og allerede da jeg modtog rosen for læsningen af tostavelses-lyrikken, vidste jeg at jeg havde bevæget mig ud i noget dumt. Jeg har lige siden haft oplevelsen af, at være langsomt læsende.

Efterfølgende har jeg modtaget specialundervisning i læsning og blev endeligt erklæret uegnet til gymnasiet på tiendeklassescenteret. Dog sidder jeg nu på DTU med et karaktergennemsnit i den øvre tiendedel og tænker hvordan kunne det lige lade sig gøre?

Tilbage til nutiden

Jeg fokuserer min energi på at være tilstede i forelæsninger, men læser ganske enkelt ikke til dem og det er der flere årsager til.

Først og fremmest er jeg doven af natur – de gange jeg har læst er jeg mødt op til forelæsningen og har set det samme materiale, som jeg har brugt timer på at læse mig igennem, gennemgået af min professor på 2 gange ½ time. Det kan ikke betale sig for mig.

En anden grund er, at jeg stadigvæk ikke har accepteret billedet af mig selv som akademiker. Jeg ser mit studie i Informationsteknologi på DTU som en af de fagligt mest udfordrende uddannelser, en aspirerende programmør kan involvere sig i. Men jeg ser først og fremmest min evne til at programmere som et håndværk. For en håndværker er det ikke vigtigt at vide alting, hvis blot han ved hvor han kan finde viden, når han har glemt den.

Let’s face it: Håndværkere læser ikke først manualer. Måske kigger de lidt på billederne, men det er kun hvis det er den absolut sidste udvej, at de tager brillerne ud af lommen på deres overalls og læser.

Men jeg har faktisk stadigvæk dårlig samvittighed, selvom jeg klarer mig fint ved blot at deltage aktivt i forelæsninger. Jeg kan ikke lade være med at tænke: “Hvor langt kunne jeg ikke komme hvis jeg også læste stoffet?”. Samvittigheden bliver ikke bedre, når jeg hører argumentet: “Hvis du først læser, så ser forelæsningen og derefter læser, så forstår du det hele meget bedre.

På den anden side, så kommer jeg til fornuft ved tanken om hvor lang tid det ville tage. I argumentets yderlighed kunne jeg læse det fire gange og i øvrigt få kursets pensum helt ind under huden, hvis jeg lod mig tatovere med lærebogens formler – men der må være en grænse.

Har vi brug for et læsepensum?

En RUC’er producerer tekster over halvdelen af studietiden, den anden halvdel bruger hun på sidde til forelæsninger og på at læse. Det giver mening at man skal tage stilling til andres tekster, hvis fremstilling af faglige tekster er studiets primære disciplin.

Er det altid nødvendigt at have læsepensum til tekniske kurser på DTU? Nogle har selvfølgelig let materiale, men der er altid sider jeg ikke har fået læst.

Hvad med dig? Læser du og er du stolt af det? Eller har du for længst langt bøgerne på hylden?

This article was originally posted on version2.dk

Click to read (please post and read comments there)

Comments are closed.